EL LLEGAT D’ANDRÉ GLUCKSMANN




Vaig descobrir el pensament d’André Glucksmann l’abril del 2011 en un article titulat “Por qué combatimos” on feia una ferotge lectura de les primaveres àrabs i les comparava amb altres primaveres europees. Aquest filòsof i pensador francès, un dels herois del Maig del 68, militant marxista que va canviar de bàndol per acabar votant Sarkozy, sabia on eren els límits de la humanitat i on s’iniciaven les seves passions socials. La lluita armada en contraposició, potser ocasionalment en convivència, amb el diàleg intel·ligent i amb valors.

La seva obra és immensa i del tot recomanable. El seu primer llibre “El discurs de la guerra” apareix el 1968 impactant en una França desorientada i una Europa en plena reconstrucció cívica i moral. Tantes altres obres seves són plenes de valor: El discurs de l’odi o Silenci, es mata... per citar aquelles que a mi em van aportar certes idees. 

El llegat de Glucksmann és gran i sòlid com la seva personalitat. Avui el seu fill, el director de cinema Raphaël Glucksmann, deia al seu perfil de Facebook: El meu primer i millor amic ja no hi és. He tingut l’ocasió de conèixer, riure, debatre, viatjar, jugar i fer de tot o no fer res amb una home genial. Voilà! El meu pare ha mort. 

André Glucksmann tenia 78 anys i una dimensió incalculable. Sempre serà aquí el seu pensament i les seves idees. Allò que ens alimenta mai desapareix. Qui ens dóna l’aliment, mai mor. 

Trobareu desenes d’articles seus al diari El País, en aquest enllaç (AQUÍ). Jo us recomano, per començar, aquell que primer vaig descobrir i que podeu llegir AQUÍ.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

COSTA AVALL I SENSE FRENS

TRES POEMES ERÒTICS

ELS CÀNONS DE LA BELLESA