NOUS TEMPS, NOVES IMATGES
Tots els sectors estan tocats per la
modernitat i el de la fotografia no se’n escapa. Aquest cap de setmana, París
ha acollit una nova edició de la Paris Photo que és la major fira dedicada a
aquest sector. El Saló s’ha tancat abans d’hora pels atemptats a la capital
francesa. Aquesta edició, molt més breu, ha permès fer una radiografia clara i
transparent d’allò que viuen els qui treballen i viuen de la fotografia.
Sembla que els últims 15 anys el preu mitjà de
les fotos d’autor ha augmentat. Però també sembla que cada cop hi ha menys fotògrafs-icona,
dels que poden arribar a vendre una de les seves fotos per un milió de dòlars.
Ara, es calcula que són només una vintena.
La sorpresa de la Paris Photo l’ha donat l’agència
Magnum, coneguda mundialment, al vendre un centenar d’originals signats pels
seus autors a cent euros la peça. Amb aquesta acció, Magnum ha volgut donar un
cop de puny sobre la taula, amb autoritat, per intentar donar una volta al
sector de la foto. Saben que el nou públic, el més jove i amb un poder
adquisitiu mitjà, encara està disposat a gastar-se entre 50 i 300 euros per una
bona imatge original d’autor. És el mateix públic que pot apostar per
col·leccionar captures d’autors sense nom que se’l van fent col·locant les
seves obres a molts pisos i apartaments a més de difondre-les per les xarxes
socials.
Magnum té dos milions de seguidors sumant
Facebook, Twitter o Linkedin. Pot jugar la partida en condicions i sap que la
pot guanyar als seus competidors i, de pas, fer-se amb el liderat del món de la
imatge fotogràfica. Aquests dies a Paris Photo s’ha fet un debat sobre el tema
i l’han generat autors de primera línia com Paul Graham, Viviane Sassen, Bruno
Serrallongue, Naki Luoma o Jürgen Teller entre altres. Una cosa és clara: el
sector que viu de la imatge vol canviar-la i ho necessita.
La foto és de Kiichi Asano, un dels artistes
que han exposat enguany al Paris Photo.
Comentaris